Rola Internetu w kształtowaniu wizerunku
współczesnego myśliwego PZŁ
Nie
jest pytaniem czy, kwestią (pozostaje) jest JAK?
(Materiał
z 2011 roku!)
Gdy
spotykam się z ludźmi w lesie to mówię (odpowiadam) „Dzień
dobry”,. tak po prostu po ludzku i kultura tego wymaga, a jeśli
zajdzie taka potrzeba i okazja to rozmawiam z ludźmi
(najczęściej odpowiadając na ich pytania dotyczące łowiectwa) i
rozchodzimy się każdy w swoją stronę mówiąc „Do widzenia”,
często „Darz Bór”!.
Można - ten krótki epizod jest tylko
namiastką naszych postaw jakie powinny nam przyświecać w
kontakcie (na linii), myśliwy - społeczeństwo.
Niestety, coraz trudniej we współczesnym
świecie dotrzeć do szerokiej rzeszy zwykłych ludzi z tym, co
naprawdę kryje się pod pojęciami, myślistwo, łowiectwo czy
polowanie. Jaka jest rzeczywistość tych pojęć a nie wyobrażenie
najczęściej stereotypowe, sterowane przez zaciekłych
przeciwników nie znających realiów a posługujących się tanimi
medialnymi chwytami, populizmem i modą głoszoną i uprawianą
przez celebrytów.
Jest to o tyle dziwne, czy nawet
paradoksalne (groteskowe), że w dzisiejszym świecie środki i
sposoby komunikowania się ludzi rozwinęły się do granic nigdy
wcześniej niespotykanych.
Musimy zdać sobie sprawę, że oprócz polowań,
nieustających prac łowieckich w łowisku musimy podejmować
permanentny trud pracy poza łowiskiem, który może okazać się
trudniejszy niż oranie poletek, budowa paśnika czy dokarmiania
zwierzyny.
Współczesne czasy naznaczone są
wszechogarniającą nas cyberprzestrzenią. Komputer, Internet to
hasła, które powszechnie wkroczyły w nasze życie. Komputer – to
znak współczesnych czasów i nie sposób dzisiaj obyć się bez
niego. Nie możemy i w naszym środowisku pominąć czy lekceważyć
tego bardzo znaczącego zjawiska .
Już od zarania dziejów łowiectwo było
jednym z najważniejszych zajęć człowieka i impulsem do działań
twórczych. To właśnie człowiek pierwotny zrobił pierwszy krok w
informacji plemiennej wspólnoty od prezentowania swego dorobku
na skalnych ścianach w pieczarach i jaskiniach. Dzisiaj trudno
orzec, na ile w swojej
twórczości kierował się on
wierzeniami i magią a na ile chciał utrwalić związane z
łowiectwem przeżycia.
Czas płynie, zmienia się człowiek, zmienia
się jego życie i środowisko w którym mieszka, zmienia się
łowiectwo. Znaczenia nabiera rola myśliwych oraz osób ze
środowisk zbliżonych kulturowo czy pokrewnych w prezentacji
wizerunku współczesnego myśliwego i łowiectwa.
Technologie informacyjne XXI wieku mogą nam w tym znacznie pomóc
i choć mają swoje dobre jak i złe strony, faktem jest jednak to,
że znajdują coraz częściej i coraz więcej zastosowań.
Naszą dzisiejszą skalną ścianą może być
Internet, który posiada ogromne możliwości prezentacji naszego
dorobku kulturowego, wytworów naszej wyobraźni odczuć, doznań i
obserwacji - jest on jednak wciąż jak słabe łowisko w którym
należy wykonać szybko zmiany organizacyjne i poprawić sposób
gospodarowania.
Internet jako najnowocześniejszy element
komunikacji to ogromna widownia w większości młodzieżowa, która
w łatwy sposób może uczestniczyć w poznawaniu naszego dorobku
kulturowego i naszych dokonań.
Internet jest dzisiaj na ustach wszystkich i
właściwie trudno się temu dziwić. "Kariera" komunikatora z jego
udziałem nie ma sobie równych. Wystarczy wspomnieć, że jeszcze
niedawno Internet był "tajemnym zjawiskiem” dostępnym wąskiej
grupie specjalistów. Na początku lat osiemdziesiątych do
Internetu podłączonych było około 200 komputerów. Obecnie do
Sieci ma dostęp kilkaset milionów ludzi w każdym zakątku kuli
ziemskiej, a liczba ta z każdym dniem się powiększa.
Początki Internetu to lata 60-te kiedy to
amerykańska Agencja Bezpieczeństwa Narodowego (RAND) na zlecenie
Pentagonu rozpoczęła opracowywanie skutecznej metody komunikacji
w zastosowaniach militarnych w wypadku wybuchu wojny nuklearnej.
Duże zainteresowanie nowym systemem
łączności różnych instytucji doprowadziło do jej dynamicznego
rozwoju oraz spowodowało, że na początku lat osiemdziesiątych
dzięki łączom satelitarnym Sieć przekroczyła granice USA tracąc
swój typowo militarny charakter.
Oprócz MILNET-u czyli sieci do celów
obronnych powstała sieć ARPANET - służąca do celów edukacyjnych
i naukowych. Obecna nazwa sieci INTERNET powstała jako zbitka
dwóch wyrazów z języka angielskiego: interconnection
(połączenie) oraz network (sieć komputerowa) i po raz pierwszy
pojawiła się w 1974 roku. Kolejne lata to lawinowy wzrost
przyłączanych nowych węzłów. Dlatego Internet nazywany jest
siecią sieci, łączy on bowiem komputery na całym świecie w jedną
sieć globalną.
W Polsce Internet pojawił się stosunkowo
późno, bo dopiero w 1990 roku i początkowo dostępny był jedynie
w ośrodkach akademickich. W 1996 r. TP S.A. wprowadziła
powszechny dostęp do Internetu poprzez linie telefoniczne. Za
ustaloną opłatą do Sieci mógł podłączyć się praktycznie każdy,
kto posiadał komputer, modem i telefon. Obecnie w Polsce tak jak
w innych krajach Internet jest w powszechnym użytku.
Internet stał się nową metodą komunikowanie
ludzi w Polsce i na na całym świecie. Za jego pomocą możemy
przesyłać listy, wyszukiwać oraz rozprowadzać praktycznie każde
informacje oraz wymieniać doświadczenia z ludźmi z całego
świata.
Jeszcze kilka lat temu posiadanie konta
e-mail czy dostęp do Internetu z domu, były rzadkością,
zarezerwowaną dla naukowców lub fanatyków. Obecnie dziwi nas,
jeżeli jakaś firma nie posiada swojej strony internetowej lub
przynajmniej adresu poczty elektronicznej.
Dostęp do Internetu i umiejętność
korzystania z jego zasobów przestało być modną nowością czy też
ciekawostką techniczną - obecnie jest to konieczność[1].
Internet w PZŁ
W dzisiejszych czasach wszyscy jesteśmy
zobligowani do promocji i popularyzacji łowiectwa, do
prezentacji dorobku, osiągnięć, kultury, tradycji i obyczajów do
kultywowania tego wszystkiego co jest solą naszej tożsamości.
Dlatego też, należy
zadać sobie pytanie: ,Jaką rolę
i zadanie ma spełniać komputer w promocji łowiectwa i
kształtowaniu wizerunku
współczesnego myśliwego?
Pamiętać musimy, że Polski Związek Łowiecki
poczynił już pierwsze kroki w informatyzacji struktur
organizacyjnych zrzeszenia. Od kilku lat funkcjonuje System
Informatyczny Polskiego Związku Łowieckiego, który obejmuje
ewidencję i sprawozdawczość szczebla okręgowego i centralnego.
Zarząd Główny PZŁ
jest w trakcie realizacji projektu podsystemu (systemu)
informatycznego dla kół łowieckich o nazwie „System
KŁ”, który usprawni zarządzanie i sprawozdawczość w kole.
Podsystem (system) będzie się składał
z następujących części:
1.
Moduł ewidencji członków KŁ;
2.
Moduł gospodarki łowieckiej;
3.
Moduł finansowy;
4.
Moduł administracji i konfiguracji.
Udostępnione oprogramowanie, będzie
funkcjonalnie zbliżone do prowadzonej obecnie przez zarządy
kół łowieckich dokumentacji „papierowej”, którą docelowo
zastąpi lub ograniczy do minimum.
Zarządzanie zasobami ludzkimi i finansami z
wykorzystaniem techniki komputerowej to dzisiaj norma i nie
powinno to budzić żadnego zdziwienia, natomiast niezwykle ważkim
aspektem naszej działalności w dzisiejszych czasach powinno być
kształtowanie wizerunku współczesnego myśliwego, pokazanie, że
łowiectwo dzisiaj to nie tylko gospodarka i polowania, to nie
tylko szkody łowieckie uprawianie poletek i strzelanie to
również a może zwłaszcza rola kulturotwórcza.
Promocja łowiectwa w internecie
W Internecie pojawiło
się już sporo stron „www”
na których prezentowane są informacje o tematyce łowieckiej. W
przeważającej mierze mają one jednak charakter kronikarski lub
sprawozdawczy.
.
Są tam też wartościowe materiały, które
wzbogacają i powinny wzbogacać wiedzę o naszym środowisku,
naszych osiągnięciach, dorobku i o naszych problemach, jednak
jakże trudno je często znaleźć i są one przeważnie
nieusystematyzowane.
Pojawiają się komputerowe animacje i
prezentacje multimedialne. Coraz częściej znane z tradycyjnej
formy nudnawe opisy, zmienione zostają w multimedialne programy,
które z powodzeniem przykuwają uwagę nawet najbardziej opornych
osób.
Wydaje się, że warto skorzystać z możliwości
jakie daje to nowoczesne narzędzie komunikacji i zastosować
niektóre instrumenty wykorzystywane w promocji i edukacji jej
uczestników.
Pokazy multimedialne
pozwalają na przekaz wizualny tych cech aktywności, które nie
sposób określić za pomocą słów. Pokazami są: filmy tematyczne,
gry zręcznościowe, edukacyjne, wygaszacze ekranu, itp.
Przykładem wykorzystania tego narzędzia,
które daje możliwość pobrania i umieszczenia na swoich stronach
wygaszacza ekranu lub krótkie filmy prezentujące różne dziedziny
(łowiectwo), jest określona liczba odwiedzin - im więcej razy
dana osoba odwiedzi serwis, tym większą ilość propozycji może
ściągnąć do swojego komputera.
Konkursy i loterie
są także skutecznym sposobem do przyciągania zainteresowanych na
firmowe strony www.
Możliwe jest wspieranie przy pomocy
Internetu konkursów i loterii organizowanych w tradycyjnych
mediach. Na stronach umieszczane są regulaminy konkursów,
wyniki, itp, czyli wszystkie działania skłaniające chętnych do
odwiedzenia stron.
Promocja łączona -serwisy specjalistyczne (portale, wortale)[2].
Najbardziej
charakterystyczne i interesujące z punktu widzenia prezentacji
internetowej są portale i vortale. Promocja łowiectwa na podłożu
portali i vortali to przede wszystkim prezentacja serwisów
informacyjnych poszerzonych o różnorodne funkcje internetowe,
dostępne z jednego adresu internetowego lub serwisów
wyspecjalizowanych, publikujących materiały tematycznie do
siebie zbliżone.
Jedną z takich form
mogą być
blogi,
które jako osobiste zapiski przypominają pamiętnik z wpisami
uporządkowanymi w kolejności od najnowszych po najstarsze.
Zawierają osobiste przemyślenia, uwagi, komentarze, rysunki, a
nawet nagrania. Blogi mają też wiele innych zastosowań: mogą być
używane jako
wortale poświęcone określonej
tematyce, narzędzia marketingu czy komunikacji (np.
politycznej). O ile blogi osobiste mają zazwyczaj jednego
autora, o tyle w innych przypadkach blog ma często wielu
autorów. Używane są też jako strony internetowe; często opatruje
się je
aliasami,
by darmowa strona internetowa wyglądała profesjonalnie.
W przypadku blogów poświęconych
specyficznej tematyce wymiana myśli między autorami może
sprzyjać rozwojowi danej dziedziny wiedzy[3].
Portale społecznościowe
to zjawisko wkraczające lawinowo do naszego życia.
Połowa użytkowników serwisów
społecznościowych nawiązała dzięki nim nowe znajomości, a na
wspólne przedsięwzięcie z osobą poznaną w serwisie zdecydował
się co piąty zarejestrowany - wynika z badania przeprowadzonego
przez Gemius na zlecenie serwisu Profeo.pl.
Znajomości nawiązane za pośrednictwem
portalu są utrzymywane także poza nim: preferowanymi sposobami
kontaktu są e-mail i
telefon. Co trzeci ankietowany
spotkał się z osobą, z którą skontaktował się w biznesowym
portalu społecznościowym, a 21% zrealizowało wspólne
przedsięwzięcie z takim znajomym.
Badanie Profeo.pl wskazuje
także na wysoki poziom zaufania, jaki użytkownicy mają do osób
poznanych dzięki sieciom biznesowym. Rekomendacje "społecznościowych"
znajomych są wiarygodne dla większości badanych (82%). Co trzeci
respondent wykorzystał zawodową radę udzieloną przez osobę
poznaną za pośrednictwem portalu, a jedna na pięć osób (21%)
skorzystała z poleconej konferencji czy szkolenia[4].
Także
sponsoring jest w
tym wypadku bardzo znaczącym narzędziem. Portal taki daje
możliwość umieszczania w swoim obrębie innych stron, w naszym
przypadku o tematyce łowieckiej, przyrodniczej
lub
zbliżonej tj. udostępniania miejsca na serwerze w tak zwanych
"miastach portalowych" lub "miastach vortalowych".
Przedstawiciel organizacji łowieckiej lub
zainteresowany klient mógłby umieścić swoją stronę na stworzonym
portalu PZŁ, jednak jej domena zawarta w adresie portalu i
strony będzie opatrzona sygnaturą promującą Polski Związek
Łowiecki. Przykładem tego jest np.. portal Onet (www.onet.pl),
którego właścicielem jest firma Optimus S.A.
Public relations (PR)
portali i vortali to głównie działania mające na celu
wspomaganie działań PR w tradycyjnych mediach. Odbiorcy mają
możliwość korzystania z informacji o organizacji (łowieckiej),
jej rozwoju i planach. Każda wzmianka o organizacji łowieckiej
korzystającej z portalu jest samoistnym działanie PR.
Ciekawymi serwisami tematycznymi pod
względem promocji są również tradycyjne media w Internecie.
Prasa, Radio i telewizja posiadają w sieci serwisy, na których
można przeczytać informacje bieżące, posłuchać audycji lub
obejrzeć pracę studia. Strony informują o konkursach na antenie,
zwycięzcach, rankingach, itp.
Podobne serwisy mogą być również
wykorzystywane przez myśliwych.
Wszyscy wiemy jak trudno jest przebić się z
programem o tematyce łowieckiej w telewizji lub na łączach
radiowych. Za pomocą Internetu można ominąć te przeszkody i
prezentować programy publicystyczne oraz filmy.
Trzeba jednak pamiętać, że wszystkie powyżej
wymienione serwisy specjalistyczne korzystające z działań
promocyjnych muszą być dopasowane do wymagań danego medium i
grupy odbiorców.
Dla każdego, kto chociaż pobieżnie zetknął
się z procesem przygotowywania dydaktycznych prezentacji
internetowych, jest oczywiste, że jest to przedsięwzięcie bardzo
pracochłonne.
Nie wystarczy spisać wydarzenia z życia koła
i prezentować je na stronach internetowych, wyzwaniem jest
(trudniejszym zadaniem jest) tworzenie materiałów promocyjnych a
zwłaszcza edukacyjnych.
Kto prowadził zajęcia edukacyjne z dziećmi
musiał być często zdziwiony gdy na pytanie jakie zwierzęta są im
znane częściej pada odpowiedź, że słoń, żyrafa czy krokodyl niż
zając, sarna lub jeleń. A już nagminnie pada odpowiedź, że jeleń
to „pan” sarny lub
jelonka.
Promocja łowiectwa poprzez edukację.
Faktem jest, że Internet oraz inne media są
bardzo przydatnym narzędziem edukacyjnym - są nowoczesne, łatwo
i ogólnie dostępne, pomagają zaoszczędzić czas i ułatwiają
pracę, umożliwiają nam dostęp do ogromu rozmaitych informacji
oraz nie tylko uczą, ale także rozwijają zainteresowania,
poszerzają horyzonty i budują wyobraźnię
Internet jest czymś więcej niż tylko grupą
komputerów połączonych ze sobą za pomocą linii telefonicznych.
Najważniejszą jego cechą jest możliwość komunikowania się z
dowolnym komputerem w obrębie sieci, pozwalająca pokonać
fizyczną barierę odległości i umożliwiająca ludziom kontakt.
Do najważniejszych usług oferowanych w sieci
Internet należą:
-
poczta
elektroniczna
-
przesyłanie
plików
-
World Wide
Web
-
grupy
dyskusyjne
-
wideokonferencje.
Internet jest
nieocenioną pomocą szkolną, a jego możliwości multimedialne
ułatwiają naukę i umożliwiają skoncentrowanie się na danej
dziedzinie, oszczędzając - w wielu przypadkach czas swoim
użytkownikom.
Sieć to również niewyczerpane źródło
najświeższych informacji szczególnie przydatnych przy omawianiu
zagadnień dotyczących aktualnych wydarzeń.
Mając swobodny dostęp do Internetu zaczynamy
przyzwyczajać się do funkcji przeglądarki oraz do zasad
działania wyszukiwarek internetowych. Internet jest także jedyną
szansą dla osób, które z jakichś powodów nie mogą uczestniczyć w
szkoleniach na przykład ze względu na zły stan zdrowia inne
obowiązki zawodowe. Nauczanie na odległość (distance learning,
distance teaching, distance education) stało się bardzo
popularne na całym świecie w dobie szybko rozwijających się
technik komputerowych i telekomunikacyjnych oraz Internetu.
Wiele wysoko rozwiniętych państw dostrzegło, że zastosowanie
tych nowoczesnych technik znacznie przyspiesza, udoskonala i
zwiększa efektywność procesu nauczania i uczenia.
Dzięki ogromnemu rozwojowi metod i środków
przetwarzania informacji realna stała się możliwość
przekazywania treści dydaktycznych na duże odległości.
Korzystając z różnorodnych sposobów wymiany informacji, od
najprostszych (np. e-mail) aż po bardzo nowoczesne (np.
wideokonferencje), wykładowca może prowadzić proces nauczania
słuchaczy znajdujących się poza tradycyjną salą wykładową.
Elementarnymi
celami, stojącymi przed wykorzystaniem komputerów jako narzędzi
edukacyjnych, są:
·
kształtowanie u ucznia
umiejętności rozumowego poznania,
·
krytycznego myślenia przez
analogię,
·
ujmowania wszystkiego w
kategoriach interdyscyplinarnych,
·
stymulowanie do myślenia twórczego
i współdziałania w grupie przy rozwiązywaniu określonych
projektów
Na wyjątkowość dydaktyczną komputera rzutuje
fakt, iż jest to jedyne istniejące narzędzie, którego możliwości
mogą być pomnażane w sieci, stanowiącej tym samym "przedłużenie
możliwości ludzkiego intelektu". To właśnie sieci komputerowe,
umiejętnie wykorzystywane do celów edukacyjnych, stanowią
środowisko świadomego uczenia się. „Student” (słuchacz) sprawnie
poruszający się w takim środowisku będzie traktował je jako
"okno" na świat, dostarczające wciąż nowych informacji. Sam
będzie mógł dokonywać analizy uzyskanych informacji.
Internet to idealne narzędzie do wspierania
edukacji ustawicznej. Komputer, zgodnie ze swoimi możliwościami,
może nie tylko eksponować program do opanowania i wspierać go
ilustracjami, ale także sprawdzać jego przyswojenie i
zrozumienie, określać drogę uczenia się i przechowywać dla
prowadzącego samokształcenie, potrzebne informacje. Jest to
forma samokształcenia, która zapewne będzie się dynamicznie
rozszerzać i wzbogacać.
Należy wyraźnie jednak zaznaczyć, że
komputery i sieć Internet nie mają zastąpić dotychczasowych form
uczenia się, lecz je wzbogacić i przyczynić się do wzrostu ich
efektywności.
Internet jako źródło
informacji.
Internet w nauczaniu stanowi przede
wszystkim źródło szybko dostępnej informacji z bardzo wielu
dziedzin, potrzebnych adeptom w nauce i łatwo przyswajalnych,
ponieważ podanych w różnych formułach zwłaszcza w najlepiej
przyswajalnej formule multimedialnej. Daje więc możliwości
korzystania z różnych technologii informacyjnej w uczeniu się i
rozwiązywaniu problemów.
Dydaktyczne strony WWW.
World Wide Web
(ang. ogólnoświatowa sieć) (w skrócie określany jako WWW lub
Web) – hipertekstowy, multimedialny, sieciowy (TCP/IP) system
informacyjny oparty na publicznie dostępnych, otwartych
standardach IETF i W3C. Pierwotnym i w chwili obecnej nadal
podstawowym zadaniem WWW jest publikowanie informacji. WWW jest
często błędnie utożsamiane z całym Internetem, w rzeczywistości
stanowi tylko jedną z jego najpopularniejszych usług[5].
W sieci znajdują się miliony stron
internetowych. Można znaleźć na nich każdą informację. Jeżeli
znany jest adres witryny, która nas interesuje należy uruchomić
przeglądarkę stron WWW czyli np. Internet Explorer lub Mozilla
Firefox lub inne, wpisać adres i poczekać na załadowanie się
strony.
Aby znaleźć stronę przez wyszukiwarkę należy
połączyć się z którąś z nich i w odpowiednie pole wpisać słowo
lub słowa kluczowe. Jeżeli szukane są bardziej konkretne
informacje, to wpisuje się do wyszukiwarki kilka słów lub
wyrażenie, które w tym wypadku należy wziąć w cudzysłów. Jeżeli
takie wyszukiwanie nie wystarcza można skorzystać z opcji
wyszukiwania zaawansowanego, które oferowane jest przez
większość wyszukiwarek. Niestety korzystając nawet z najlepszych
wyszukiwarek nie uniknie się: odnośników do nieistniejących
stron, powtarzających się wyników czy łączy do stron nie
związanych z tematem poszukiwań.
Technologia Internetu sama w sobie jest
wartością. Każdej jednak wartości towarzyszą antywartości. To
jakie skutki w życiu i rozwoju psychicznym człowieka technologia
ta wywoła zależy przede wszystkim od korzystającego z niej
użytkownika, od jego świadomości, od rozumnego korzystania z
osiągnięć współczesnej techniki, od umiejętności wyboru i
podejmowania właściwych decyzji, rozumienia i respektowania
wartości, od wrażliwości etycznej.
Wymienione cechy
Internetu sprawiają, że stał się on zjawiskiem kulturowym o
wymiarach podmiotowych i społecznych. W związku z tym ważne
stają się pytania o kwestie etyczne w sprawach takich, jak
prywatność, bezpieczeństwo, poufność danych, prawa autorskie i
prawo do własności intelektualnej.
Myśliwi, mentorzy łowiectwa powinni uczynić
wszystko, aby technologiom informacyjnym nadać taki kształt i
wymiary kulturowe, żeby wyrastająca w ich dobie młodzież
czerpała z nich jedynie dobre wartości tj. takie, które służą
wszystkim ludziom.
Budowanie strony WWW pociąga za sobą dużą
odpowiedzialność. Stosunkowo łatwe jest dzisiaj zbudowanie
strony KŁ na której są materiały pokazujące działalność koła
(kronikarskie) o wiele trudniejsze jest wykonanie i prezentacja
materiałów edukacyjnych. Następnym ważnym aspektem naszej
działalności i pozycji w Internecie jest administrowanie tą
stroną. Można powiedzieć,
że administrowanie stroną to poważna robota dla odpowiedzialnych
ludzi a moderowanie stroną to podstawa sukcesu. To również
właściwy dobór materiałów, i estetyka prezentowanych zdjęć,
opisów itp. Nie ma również nic gorszego jak przestarzałe wpisy
lub linki do zakładek z denerwującym wpisem „strona w budowie”,
to tak jak zapomniany i pusty paśnik w łowisku – „niby” jest a
pożytku żadnego.
Chodzi też o to aby na stronę nie zaglądał
tylko myśliwy, ale klikał też na nią każdy, kogo choć trochę
interesują zagadnienia związane z florą, światem zwierząt,
kulturą łowiecką i myślistwem.
Negatywne
zjawiska w internecie
Wiadomo, że zawsze są dwie strony medalu i
Internet jako pomoc w edukacji i promocji oprócz wielu
pozytywnych, praktycznych i użytecznych aspektów, niesie ze sobą
wiele zagrożeń. Niestety, Internet to nie tylko praktycznie
nieograniczone źródło informacji, idealny sposób komunikowania
się oraz pracy. Oto niektóre z zagrożeń, które mogą nas spotkać
na co dzień:
Korzystając z poczty elektronicznej możemy
otrzymywać nieoczekiwane emaile reklamujące różnego typu
produkty. Takie listy nazywamy spamem. Obecnie na każde konto
pocztowe wysyłane są spamy w masowych liczbach. Często dołączane
są do nich załączniki z wirusami. Po otrzymaniu takiego e-maila
należy go usunąć. Nie powinno się otwierać załączników w nim
zawartych oraz wchodzić na podane adresy. Aby skutecznie bronić
się przed spamem należy zainstalować filtr antyspamowy, który
rozróżnia spam od pozostałych wiadomości i usuwa go, bądź
przenosi do odpowiedniego folderu.
Ostatnio na aukcjach internetowych pojawia
się coraz więcej oszustw. Oszuści wystawiają towary, których w
ogóle nie mają. Po zakupie kupujący wysyła pieniądze a towaru
nie otrzymuje.
Aby uniknąć oszustw należy przede wszystkim
sprawdzić komentarze danego użytkownika, a w szczególności czas
ich wystawienia.
Kolejnym zagrożeniem w Internecie, które
ostatnio stało się plagą, jest pornografia. Niestety możemy ją
już tylko ograniczyć, nie da się jej całkowicie zlikwidować.
Internet pozwala w łatwy sposób znaleźć
filmy oraz zdjęcia o tematyce erotycznej. Sporo miejsc, w
których znajdujemy takie materiały dostępnych jest za opłatą,
jednak istnieje też dużo innych serwisów gdzie można za darmo
obejrzeć erotykę oraz pornografię. W dzisiejszych czasach nawet
mało doświadczony użytkownik może bez problemu odnaleźć takie
miejsca. Według najnowszych badań naukowców, ponad 30%
wyszukiwanych treści poprzez wyszukiwarki (Google, MSN, Yahoo)
to treści pornograficzne. Najpopularniejsze słowo wpisywane
przez użytkowników w wyszukiwarkach to ,,sex”.
Pornografia, witryny nienawiści i przemocy,
rozpowszechnianie plotek i niszczenie dobrego imienia pod
pozorem przekazania informacji, to także elementy który
powszechnie występują w Internecie.
Inna formą utrudniającą życie internautom to
napastliwa reklama wszechobecna na portalach.
Poszczególni gracze na rynku reklamowym
tworzyli i starali się upowszechnić własne nazwy dla niektórych
form reklamy.
Poltergeist
czy Charlie Behind
to prekursorzy nakładek reklamowych.
Pierwszy to obecny Interstitial
a drugi Pop-Under
czyli krewniak znienawidzonego przez internautów okienka
Pop-Up
stanowiących o reklamie internetowej do czasu zastosowania przez
producentów przeglądarek www domyślnych blokad
niechcianych
„wyskakujących okienek”[6].
Niestety Internet to również miejsce gdzie
prezentują swoje poglądy przeciwnicy łowiectwa i nie ma w tym
nic dziwnego, gdyż każdy może głosić swoje poglądy uzasadniając
je wg swojego wyobrażenia. Ta forma narracji była i jest obecna
w naszym życiu ale daje się z nią polemizować, przekonywać i
przedstawiać nasze racje.
Niestety gorzej jest
gdy przeciwnicy głosząc swoje poglądy, często używają
tendencyjnych (niesprawiedliwych czy stronniczych) składni
zdaniowych, jednostronnych haseł, epitetów i niesprawdzonych
informacji jako argumentów swoich poglądów, kryjąc się za
zasłoną anonimowości Internetu pod nic nie znaczącym
Nickiem
[7],
lub tzw. adresem
publicznym IP
[8].
Przykładem takiej działalności niech będzie
kilka cytatów zaczerpniętych z internetu w sporze czytelników
dotyczącym drastycznych metod polowania:
Osoba pisząca pod
nickiem
HeRoInkaa
nie potrafi zrozumieć tego hobby,
ponieważ dla niej " Zabijanie
zwierząt dla przyjemności to czysty sadyzm.
Także
De Marc uważa, że
"całe to myślistwo wypełnione jest dodawaniem spokojnej
ideologii i splendoru do pokrycia krystalicznie czystej żądzy
zabijania".
Miłośnicy strzelania do bezbronnych zwierząt
traktowani są przez Internautów wręcz jako przestępcy. "Jeżeli
jest to sport, jak pisze
xyz, to chyba tylko dla urodzonych psychopatów i
morderców!!!". Stąd też
Stg proponuje zamianę miejsc i życzy "aby kiedyś zwierz
zapolował na nich".
Pod wątpliwość dodatkowo zostaje poddany sam
cel łowieckich wypraw.
Ratownik zarzuca myśliwym, że "przytępione umysły nie widzą
nic poza żarciem i chlaniem wódy". Na te zarzuty
B.M odpowiada, że
"wśród myśliwych znajdzie się paru oszołomów, ale są też tacy,
którym nie jest obojętny los zwierząt".
Dobrego imienia myśliwych broni także
L, który wyjaśnia
wszystkim przeciwnikom, czym jeszcze się zajmują. "Poza
zabijaniem zwierząt, myśliwi dokarmiają zimą zwierzęta, sadzą
lasy, odławiają zwierzęta chore np. na wściekliznę. Myślistwo
jest częścią selekcji".
Ale stworzony przez
kiki wizerunek
myśliwego, który "na polowaniu do zwierzyny podchodzi z
szacunkiem" w zastraszająco szybkim tempie obala
kirsz dając
gwarancję, że nie zrezygnuje z polowań. "Mam to we krwi i lubię
jeść dziczyznę. Zwierzyna jest dla nas ludzi, a nie odwrotnie" -
uważa Internauta. Jednak najbardziej wstrząsającą wypowiedź
zamieszcza Bartek.
"Jest to świetna rozrywka dla prawdziwych mężczyzn i
NIC nie zastąpi widoku konającego
zwierzęcia proszącego o śmierć.
Cenny głos w dyskusji zabiera
Przyrodnik, który
przyznaje się do pracy na rzecz ochrony środowiska. Krótko
wyjaśnia swoje obserwacje na temat szkód, jakie jest w stanie
wyrządzić zwierzyna: "chroniąc zwierzęta trzeba pamiętać o
ochronie ludzi".
Wypowiedzi te pokazują, że w społeczeństwie
takie głosy występują i naszym zadaniem nie jest walka z
przeciwnikami myśliwych, ale rozumna edukacja i promocja
łowiectwa.
Musimy podjąć takie działania promocyjne i
edukacyjne, które poprawią w społeczeństwie wiedzę o myślistwie
i tym samym będą zmieniać niekorzystne w masowym pojmowaniu
oblicze myśliwych. Skutki tych działań powinny prowadzić do
wytrącenia fałszywych argumentów i bezpodstawnych sformułowań
osobom i grupom prowadzącym regularną nagonkę i krytykę
wszystkiego co związane z łowiectwem.
PZŁ
w internecie!
…„doskonale zdajemy sobie sprawę jak istotnym dla postrzegania
naszego Związku i jego roli we współczesnym środowisku
przyrodniczym jest odpowiedni wizerunek jego członków”
…napisano w
informatorze zawiadamiającym o organizacji konferencji kultury
łowieckiej Polski południowej[9].
Jest to
obecnie jeden z ważniejszych aspektów naszej działalności, jest
to problem nad którym musimy się pochylić aby nie zmarnować
wieloletniego dorobku naszych poprzedników.
Musimy przeobrazić nasze myślenie i sposoby
działania aby dać opór niekorzystnym głosom jakie pojawiają się
na temat łowiectwa w mediach i Internecie.
Jako grupa o
określonych zainteresowaniach nie możemy odcinać się i izolować
od reszty społeczeństwa, takie działanie doprowadza nasze
środowisko do zamykania się we własnych kręgach a nasza kultura
łowiecka, która powinna być naszym atutem, naszą siłą staje się
naszym hamulcem i osłabia naszą pozycję w dialogu ze
społeczeństwem.
W Polskim Związku Łowieckim jak w każdej
instytucji zawsze znajdzie się kilku lub kilkunastu entuzjastów,
którzy są skłonni poświęcić swój czas by stworzyć odpowiednią
bazę w postaci zestawu materiałów internetowych o których była
mowa wcześniej (elektroniczny podręcznik, interaktywne zbiory
zadań, programy dla samotestowania, materiały prezentacyjne oraz
animacje, itd.).
Najwyższy czas aby opracować program
promocji kultury łowieckiej i wdrożyć go jak najszybciej w
życie.
Pewne treści dotyczące wykorzystania
Internetu do promocji łowiectwa zostały przeze mnie zgłoszone do
Komisji Uchwał na ostatnim XXII Krajowym zjeździe PZŁ z
zaznaczeniem wniosków:
1.
Stworzyć możliwości organizacyjne
do rozbudowy systemu informatycznego PZŁ o system (podsystem)
edukacyjno-promocyjny.
2.
Opracowywanie i wdrażanie
materiałów multimedialnych do wspomagania procesu szkolenia
kandydatów, promocji łowiectwa i edukacji młodzieży.
Należy
mieć świadomość, że zamawianie i wykonanie określonych
materiałów dydaktycznych, poglądowych wypełniających najbardziej
pilne luki w ofercie internetowej jest drogą kosztowną,
czasochłonną ale gwarantującą wysoki poziom i jakość
udostępnianych materiałów. Zadaniu takiemu mogłyby podołać
ośrodki akademickie w których sferze zainteresowań znajdują się
problemy łowiectwa lub ośrodki informatyczne o odpowiedniej
bazie i przygotowaniu. Można również wykorzystać istniejące już
ośrodki, instytucje, które zajmują się prezentacją łowiectwa w
internecie.
W sytuacji kiedy
Polski Związek Łowiecki przystępuje do budowy podsystemu
(systemu) informatycznego „Systemu KŁ” niezbędnym jest
umożliwienie zbudowania podsystemu dydaktyczno promocyjnego
udostępnianego poprzez serwis WWW, ze wszystkimi jego
uwarunkowaniami technicznymi, który można nazwać np. „System
Promocja Łowiectwa” lub ”System
Kultura”,
który będzie skierowany do
wszystkich szczebli organizacyjnych PZŁ a zwłaszcza do
wszystkich myśliwych i społeczeństwa.
Podsystem powinien się składać z
następujących części:
1.
Moduł edukacyjny;
2.
Moduł promocyjny (kulturotwórczy,
kronikarski);
Obszary wirtualne na serwerach PZŁ powinny
być udostępnione tak aby można było prezentować na nich dorobek
kulturotwórczy, edukacyjny i codzienny trud kół łowieckich,
okręgowych rad łowieckich, zarządów okręgowych i władz
naczelnych PZŁ. Strony takie mogą stawać się swoistą
elektroniczną kroniką prezentującą historię, dorobek i życie
poszczególnych (wymienionych) organów Polskiego Związku
Łowieckiego i to one będą decydować jaki kształt, charakter i
zakres będą miały wykonane przez nich materiały.
W tym też celu należy przewidzieć:
·
Organizacja systemu promocji łowiectwa.
·
Wydzielenie na serwerze PZŁ obszarów dla Zarządów Okręgowych PZŁ
i Kół Łowieckich do prezentacji działalności i swoich osiągnięć.
Przeznaczyć obszar na serwerze dla domen kół łowieckich oraz na
konta emailowe.
·
Nawiązania
współpracy z ośrodkami akademickimi w celu tworzenia materiałów
dydaktycznych i promujących łowiectwo odpowiednio skorelowanych
z zapotrzebowaniami.
·
Uporządkowanie spraw związanych z prawami autorskimi do
materiałów umieszczanych w Internecie i sposobami gratyfikacji
dla autorów (wynagrodzenia, organizacja konkursów z nagrodami,
prace przejściowe czy nawet dyplomowe na uczelniach, itp...).
·
Wybranie i zakupienie odpowiednich
programów komputerowych niezbędnych do wykonywania i
administrowania materiałami przeznaczonymi do prezentacji
materiałów edukacyjnych i dorobku kulturalnego myśliwych i ich
otoczenia w Internecie.
Widać, że kluczowe
znaczenie w tym przypadku będą miały osoby, które podejmą trud
organizowania i administrowania zasobami wirtualnymi w tzw.
„terenie”
i takich w gronie myśliwych trzeba będzie znaleźć albo w
najgorszym wypadku zlecać wykonanie takich zadań oraz utworzenie
ośrodka koordynującego moduł dydaktyczny.
Utworzenie takiego ośrodka (ośrodków) wymaga
dobrania odpowiednich specjalistów z zakresu informatyki,
łowiectwa a w szczególności dydaktyków z zakresu zastosowania
informatyki (Internetu) w nauczaniu i propagowaniu łowiectwa.
Z punktu
widzenia obowiązków statutowych i możliwości organizacyjnych
widać wyraźnie, że potrzebna a nawet niezbędna jest tutaj
inicjatywa wybranego (wybranych) organu NRŁ lub Zarządu Głównego
PZŁ który mógłby przyjąć rolę koordynatora.
Internet
jest doskonałym narzędziem nie jest on jednak środkiem
wystarczającym. Pozwala on zapoznać się szybko z wieloma
elementami i bardzo szeroką problematyką przedmiotu. Pozwala na
rozwinięcie zainteresowań i poznać oraz poszerzyć w zasadniczy
sposób wiedzę. Istotny wniosek jest jednak następujący: zarówno
z punktu widzenia preferencji osób zainteresowanych, jak i z
punktu widzenia obserwacji praktycznych, najlepsze wyniki
otrzymuje się w modelu mieszanym, w którym Internet służy do
zbierania i przyswajania wiadomości, natomiast mądry opiekun,
myśliwy – nauczyciel, pomaga w zrozumieniu sensu tych
wiadomości, zaś doświadczony myśliwy praktyk w łowisku pokazuje,
jak robić z nich praktyczny użytek.
Jaka przyszłość czeka
Internet w PZŁ?
Podsumowując
należy stwierdzić, że Internet jest fenomenem współczesnej
cywilizacji. Jest on natychmiastowy, bezpośredni, ma światowy
zasięg, jest zdecentralizowany, interaktywny, nieskończenie
rozszerzalny co do treści i dźwięku. Łatwo dostosowujący się i
adaptujący w znacznym stopniu. Jest egalitarny, to znaczy -
każdy mający odpowiedni sprzęt i umiarkowane umiejętności
techniczne może być aktywnie obecny w cyberprzestrzeni, ogłaszać
swoje przesłanie światu i domagać się uwagi. Pozwala jednostkom
bawić się anonimowością, odgrywać różne role i fantazjować, a
także wchodzić we wspólnotę z innymi i dzielić się swoimi
doświadczeniami. Według gustów użytkowników, pozwala zarówno na
aktywny udział, jak i bierne bycie "wchłanianym". Może być
wykorzystywany dla przełamania izolacji jednostek i grup ale
także do jej pogłębienia. Dzisiejszy Internet to zjawisko
społeczne na skalę globalną. Miejsce, gdzie ścierają się
wszystkie kultury i gdzie ludzie z całego świata komunikują się
w celu wymiany poglądów, wspólnej pracy, nauki i rozrywki.
Internet łącząc zalety wszystkich znanych nam mediów zaoferował
dodatkowo coś więcej - coś co zadecydowało o jego genialności -
możliwość osobistego udziału każdego człowieka "w życiu Sieci".
W tym nowym
zglobalizowanym świecie nie może zabraknąć naszego myśliwskiego
środowiska. Mając takie narzędzia jak: ogromny dorobek w
ochronie przyrody, ekologii, ratowaniu ginących gatunków,
doskonaleniu gospodarki populacją gatunków łownych, musimy
nauczyć się wykorzystywać je do budowania tożsamości i
akceptacji społecznej z zachowaniem naszej kultury i dorobku.
Internet
potrafi już dziś zastąpić wszystkie tradycyjne media, z
telewizją włącznie. Ma zastosowanie w rozrywce, biznesie,
sztuce... trudno znaleźć dziedzinę życia, w której nie miałby
dziś udziału. Nie należy się zatem dziwić, że i łowiectwo
(środowisko myśliwych) musi znaleźć sobie znaczące miejsce w tej
nowoczesnej formie promocji, edukacji i sposobie komunikowania
się ludzi.
Eksperci przewidują, że przyszłością
internetu jest interaktywność. Społeczności web 2.0[10],
rosnący e-biznes, wirtualna administracja, cybernetyczna
polityka, łącznie z wyborami przeprowadzanymi w sieci staje się
dzisiaj normą.
Funkcjonuje
distance education
czyli edukacja na odległość to może i funkcjonować „hunting
distance education” czyli edukacja myśliwska na odległość.
Chodzi o to
by nasz Związek nie tylko istniał dla nas samych oraz w kniei i
na polach, chodzi o to żeby istniał też dla wszystkich w sieci,
w globalnej wiosce współczesnego świata.
Internet bez
wątpienia niejednokrotnie zaskoczy nas swoimi możliwościami i
polami zastosowań.
Darz Bór!
Autor
- dr inż. Jan
Rokosz:
Jest
członkiem Polskiego Związku Łowieckiego w Wojskowym Kole
Łowieckim „Odyniec” w Jeleniej Górze od 1982r. Przez 21 lat do
2005r.
sprawował
różne funkcje we władzach
Zarządu WKŁ - od 2016 r. pełni funkcję Prezesa WKŁ "Odyniec".
Działał w Komisji Promocji Łowiectwa i Kontaktu z Mediami ORŁ w
JG, wcześniej sprawował funkcję z-cy Rzecznika Dyscyplinarnego
ORŁ. Jest autorem książki "Jeleniogórska Sakwa Myśliwska" oraz
monografii i okolicznościowych opracowań książkowych (broszur),
kilkudziesięciu artykułów prasowych, budowniczym i
administratorem stron www.
Materiały - II
Międzynarodowy Kongres Kultury Łowieckiej - Niepołomice 2011r.
PZŁ w Jeleniej Górze – 25.03.2011r.
[1]
Na podstawie - Artykuł - mgr
inż. arch. Jacek Strzembkowski
[2]
Portal internetowy -
zazwyczaj portal zawiera
informacje będące przedmiotem
zainteresowania szerokiego grona
odbiorców. Jako przykładową
treść portalu można podać: dział
aktualnych wiadomości, prognoza
pogody, katalog stron WWW, czat,
forum dyskusyjne oraz mechanizmy
wyszukiwania informacji w nim
samym lub w zewnętrznych
zasobach Internetu (wyszukiwarki
internetowe). Ponadto portale
mogą oferować darmowe usługi np.
poczty elektronicznej, hostingu.
Wortal, portal wertykalny
(ang. vertical portal) –
portal wyspecjalizowany,
publikujący informacje z jednej
dziedziny, tematycznie do siebie
zbliżone, np. dotyczące muzyki,
filmu, programów komputerowych,
motoryzacji - Wikipedia.
[3]
Blog (ang. web log
- dziennik sieciowy) — rodzaj
strony internetowej zawierającej
określoną liczbę odrębnych,
samodzielnych, uporządkowanych
chronologicznie wpisów, których
twórcą jest właściciel bloga. -
Wikipedia
[4]
Badanie
zrealizowała w październiku 2008
firma Gemius. Analiza objęła
1213 internautów, w wieku 24-45
z wykształceniem wyższym i
średnim, z czego 1102 osoby
zadeklarowały posiadanie profilu
w co najmniej jednym biznesowym
serwisie społecznościowym
- Internet.
[6]
Wyskakujące okno (ang.
pop-up) to jedna z funkcji
stron WWW powodująca
automatycznie uruchamiane nowego
okienka (karty) z określoną
treścią w przeglądarce
internetowej. W owym okienku
(karcie) może znaleźć się
dodatkowe menu nawigacyjne,
krótki tekst pomocy, wyjaśnienie
terminu, powiększony obrazek,
najczęściej jednak technika ta
jest wykorzystywana do reklamy
internetowej – Wikipedia.
[7]
Nick (z ang. nickname –
przezwisko, pseudonim) – po
polsku
ksywa,
[8]
liczba nadawana interfejsowi
sieciowemu…. Adres IP nie jest
"numerem rejestracyjnym"
komputera – nie identyfikuje
jednoznacznie fizycznego
urządzenia – Wikipedia.
[9]
V Konferencja Kultury Łowieckiej
Polski Południowej - Wisła
25-27.06.2009r.
[10]
Potoczne określenie serwisów
internetowych, powstałych po
2001, w których działaniu
podstawową rolę odgrywa treść
generowana przez użytkowników
danego serwisu – Wikipedia.
|