INTERNET W POLSKIM ZWIĄZKU ŁOWIECKIM

i w WKŁ "Odyniec"


 >> Rola Internetu_PL     >> Internet*Polish Hunting Association  >> Streszczenie



Rola Internetu w kształtowaniu wizerunku

współczesnego myśliwego PZŁ

 Nie jest pytaniem czy, kwestią (pozostaje) jest JAK?

 (Materiał z 2011 roku!)        

Gdy spotykam się z ludźmi w lesie to mówię (odpowiadam) „Dzień dobry”,. tak po prostu po ludzku i kultura tego wymaga, a jeśli zajdzie taka potrzeba i okazja to rozmawiam z ludźmi (najczęściej odpowiadając na ich pytania dotyczące łowiectwa) i rozchodzimy się każdy w swoją stronę mówiąc „Do widzenia”, często „Darz Bór”!.

Można - ten krótki epizod jest tylko namiastką naszych postaw jakie powinny nam przyświecać w kontakcie (na linii), myśliwy - społeczeństwo.

Niestety, coraz trudniej we współczesnym świecie dotrzeć do szerokiej rzeszy zwykłych ludzi z tym, co naprawdę kryje się pod pojęciami, myślistwo, łowiectwo czy polowanie. Jaka jest rzeczywistość tych pojęć a nie wyobrażenie najczęściej stereotypowe, sterowane przez zaciekłych przeciwników nie znających realiów a posługujących się tanimi medialnymi chwytami, populizmem i modą głoszoną i uprawianą przez celebrytów.

Jest to o tyle dziwne, czy nawet paradoksalne (groteskowe), że w dzisiejszym świecie środki i sposoby komunikowania się ludzi rozwinęły się do granic nigdy wcześniej niespotykanych.

Musimy zdać sobie sprawę, że oprócz polowań, nieustających prac łowieckich w łowisku musimy podejmować permanentny trud pracy poza łowiskiem, który może okazać się trudniejszy niż oranie poletek, budowa paśnika czy dokarmiania zwierzyny.

Współczesne czasy naznaczone są wszechogarniającą nas cyberprzestrzenią. Komputer, Internet to hasła, które powszechnie wkroczyły w nasze życie. Komputer – to znak współczesnych czasów i nie sposób dzisiaj obyć się bez niego. Nie możemy i w naszym środowisku pominąć czy lekceważyć tego bardzo znaczącego zjawiska .

Już od zarania dziejów łowiectwo było jednym z najważniejszych zajęć człowieka i impulsem do działań twórczych. To właśnie człowiek pierwotny zrobił pierwszy krok w informacji plemiennej wspólnoty od prezentowania swego dorobku na skalnych ścianach w pieczarach i jaskiniach. Dzisiaj trudno orzec, na ile w swojej  twórczości kierował się on wierzeniami i magią a na ile chciał utrwalić związane z łowiectwem przeżycia.

Czas płynie, zmienia się człowiek, zmienia się jego życie i środowisko w którym mieszka, zmienia się łowiectwo. Znaczenia nabiera rola myśliwych oraz osób ze środowisk zbliżonych kulturowo czy pokrewnych w prezentacji wizerunku współczesnego myśliwego i łowiectwa.

LUNETA INTERNET kopia

Technologie informacyjne XXI wieku mogą nam w tym znacznie pomóc i choć mają swoje dobre jak i złe strony, faktem jest jednak to, że znajdują coraz częściej i coraz więcej zastosowań.

 

Naszą dzisiejszą skalną ścianą może być Internet, który posiada ogromne możliwości prezentacji naszego dorobku kulturowego, wytworów naszej wyobraźni odczuć, doznań i obserwacji - jest on jednak wciąż jak słabe łowisko w którym należy wykonać szybko zmiany organizacyjne i poprawić sposób gospodarowania.

Internet jako najnowocześniejszy element komunikacji to ogromna widownia w większości młodzieżowa, która w łatwy sposób może uczestniczyć w poznawaniu naszego dorobku kulturowego i naszych dokonań.

Internet jest dzisiaj na ustach wszystkich i właściwie trudno się temu dziwić. "Kariera" komunikatora z jego udziałem nie ma sobie równych. Wystarczy wspomnieć, że jeszcze niedawno Internet był "tajemnym zjawiskiem” dostępnym wąskiej grupie specjalistów. Na początku lat osiemdziesiątych do Internetu podłączonych było około 200 komputerów. Obecnie do Sieci ma dostęp kilkaset milionów ludzi w każdym zakątku kuli ziemskiej, a liczba ta z każdym dniem się powiększa.

Początki Internetu to lata 60-te kiedy to amerykańska Agencja Bezpieczeństwa Narodowego (RAND) na zlecenie Pentagonu rozpoczęła opracowywanie skutecznej metody komunikacji w zastosowaniach militarnych w wypadku wybuchu wojny nuklearnej.

Duże zainteresowanie nowym systemem łączności różnych instytucji doprowadziło do jej dynamicznego rozwoju oraz spowodowało, że na początku lat osiemdziesiątych dzięki łączom satelitarnym Sieć przekroczyła granice USA tracąc swój typowo militarny charakter.

Oprócz MILNET-u czyli sieci do celów obronnych powstała sieć ARPANET - służąca do celów edukacyjnych i naukowych. Obecna nazwa sieci INTERNET powstała jako zbitka dwóch wyrazów z języka angielskiego: interconnection (połączenie) oraz network (sieć komputerowa) i po raz pierwszy pojawiła się w 1974 roku. Kolejne lata to lawinowy wzrost przyłączanych nowych węzłów. Dlatego Internet nazywany jest siecią sieci, łączy on bowiem komputery na całym świecie w jedną sieć globalną.

W Polsce Internet pojawił się stosunkowo późno, bo dopiero w 1990 roku i początkowo dostępny był jedynie w ośrodkach akademickich. W 1996 r. TP S.A. wprowadziła powszechny dostęp do Internetu poprzez linie telefoniczne. Za ustaloną opłatą do Sieci mógł podłączyć się praktycznie każdy, kto posiadał komputer, modem i telefon. Obecnie w Polsce tak jak w innych krajach Internet jest w powszechnym użytku.

Internet stał się nową metodą komunikowanie ludzi w Polsce i na na całym świecie. Za jego pomocą możemy przesyłać listy, wyszukiwać oraz rozprowadzać praktycznie każde informacje oraz wymieniać doświadczenia z ludźmi z całego świata.

Jeszcze kilka lat temu posiadanie konta e-mail czy dostęp do Internetu z domu, były rzadkością, zarezerwowaną dla naukowców lub fanatyków. Obecnie dziwi nas, jeżeli jakaś firma nie posiada swojej strony internetowej lub przynajmniej adresu poczty elektronicznej.

Dostęp do Internetu i umiejętność korzystania z jego zasobów przestało być modną nowością czy też ciekawostką techniczną - obecnie jest to konieczność[1].

 

Internet w PZŁ

W dzisiejszych czasach wszyscy jesteśmy zobligowani do promocji i popularyzacji łowiectwa, do prezentacji dorobku, osiągnięć, kultury, tradycji i obyczajów do kultywowania tego wszystkiego co jest solą naszej tożsamości.

Dlatego też, należy zadać sobie pytanie: ,Jaką rolę i zadanie ma spełniać komputer w promocji łowiectwa i  kształtowaniu wizerunku współczesnego myśliwego?

Pamiętać musimy, że Polski Związek Łowiecki poczynił już pierwsze kroki w informatyzacji struktur organizacyjnych zrzeszenia. Od kilku lat funkcjonuje System Informatyczny Polskiego Związku Łowieckiego, który obejmuje ewidencję i sprawozdawczość szczebla okręgowego i centralnego.

Zarząd Główny PZŁ jest w trakcie realizacji projektu  podsystemu (systemu) informatycznego dla kół łowieckich o nazwie „System KŁ”, który usprawni zarządzanie i sprawozdawczość w kole.

Podsystem (system) będzie się składał  z następujących części: 

1.      Moduł ewidencji członków KŁ;

2.      Moduł gospodarki łowieckiej;

3.      Moduł finansowy;

4.      Moduł administracji i konfiguracji.

Udostępnione oprogramowanie, będzie funkcjonalnie zbliżone do prowadzonej obecnie przez zarządy  kół łowieckich dokumentacji „papierowej”, którą docelowo  zastąpi lub ograniczy do minimum.

system KŁ

 

Zarządzanie zasobami ludzkimi i finansami z wykorzystaniem techniki komputerowej to dzisiaj norma i nie powinno to budzić żadnego zdziwienia, natomiast niezwykle ważkim aspektem naszej działalności w dzisiejszych czasach powinno być kształtowanie wizerunku współczesnego myśliwego, pokazanie, że łowiectwo dzisiaj to nie tylko gospodarka i polowania, to nie tylko szkody łowieckie uprawianie poletek i strzelanie to również a może zwłaszcza rola kulturotwórcza.

 

Promocja łowiectwa w internecie

W Internecie pojawiło się już sporo stron „www” na których prezentowane są informacje o tematyce łowieckiej. W przeważającej mierze mają one jednak charakter kronikarski lub sprawozdawczy.  .

Są tam też wartościowe materiały, które wzbogacają i powinny wzbogacać wiedzę o naszym środowisku, naszych osiągnięciach, dorobku i o naszych problemach, jednak jakże trudno je często znaleźć i są one przeważnie nieusystematyzowane.

Pojawiają się komputerowe animacje i prezentacje multimedialne. Coraz częściej znane z tradycyjnej formy nudnawe opisy, zmienione zostają w multimedialne programy, które z powodzeniem przykuwają uwagę nawet najbardziej opornych osób.

Wydaje się, że warto skorzystać z możliwości jakie daje to nowoczesne narzędzie komunikacji i zastosować niektóre instrumenty wykorzystywane w promocji i edukacji jej uczestników.

 

Pokazy multimedialne pozwalają na przekaz wizualny tych cech aktywności, które nie sposób określić za pomocą słów. Pokazami są: filmy tematyczne, gry zręcznościowe, edukacyjne, wygaszacze ekranu, itp.

Przykładem wykorzystania tego narzędzia, które daje możliwość pobrania i umieszczenia na swoich stronach wygaszacza ekranu lub krótkie filmy prezentujące różne dziedziny (łowiectwo), jest określona liczba odwiedzin - im więcej razy dana osoba odwiedzi serwis, tym większą ilość propozycji może ściągnąć do swojego komputera.

 

Konkursy i loterie są także skutecznym sposobem do przyciągania zainteresowanych na firmowe strony www.

Możliwe jest wspieranie przy pomocy Internetu konkursów i loterii organizowanych w tradycyjnych mediach. Na stronach umieszczane są regulaminy konkursów, wyniki, itp, czyli wszystkie działania skłaniające chętnych do odwiedzenia stron.

 

Promocja łączona -serwisy specjalistyczne (portale, wortale)[2].

Najbardziej charakterystyczne i interesujące z punktu widzenia prezentacji internetowej są portale i vortale. Promocja łowiectwa na podłożu portali i vortali to przede wszystkim prezentacja serwisów informacyjnych poszerzonych o różnorodne funkcje internetowe, dostępne z jednego adresu internetowego lub serwisów wyspecjalizowanych, publikujących materiały tematycznie do siebie zbliżone.

Jedną z takich form mogą być blogi, które jako osobiste zapiski przypominają pamiętnik z wpisami uporządkowanymi w kolejności od najnowszych po najstarsze. Zawierają osobiste przemyślenia, uwagi, komentarze, rysunki, a nawet nagrania. Blogi mają też wiele innych zastosowań: mogą być używane jako wortale poświęcone określonej tematyce, narzędzia marketingu czy komunikacji (np. politycznej). O ile blogi osobiste mają zazwyczaj jednego autora, o tyle w innych przypadkach blog ma często wielu autorów. Używane są też jako strony internetowe; często opatruje się je aliasami, by darmowa strona internetowa wyglądała profesjonalnie.

W przypadku blogów poświęconych specyficznej tematyce wymiana myśli między autorami może sprzyjać rozwojowi danej dziedziny wiedzy[3].

 

Portale społecznościowe to zjawisko wkraczające lawinowo do naszego życia.

Połowa użytkowników serwisów społecznościowych nawiązała dzięki nim nowe znajomości, a na wspólne przedsięwzięcie z osobą poznaną w serwisie zdecydował się co piąty zarejestrowany - wynika z badania przeprowadzonego przez Gemius na zlecenie serwisu Profeo.pl.

Znajomości nawiązane za pośrednictwem portalu są utrzymywane także poza nim: preferowanymi sposobami kontaktu są e-mail i telefon. Co trzeci ankietowany spotkał się z osobą, z którą skontaktował się w biznesowym portalu społecznościowym, a 21% zrealizowało wspólne przedsięwzięcie z takim znajomym.

Badanie Profeo.pl wskazuje także na wysoki poziom zaufania, jaki użytkownicy mają do osób poznanych dzięki sieciom biznesowym. Rekomendacje "społecznościowych" znajomych są wiarygodne dla większości badanych (82%). Co trzeci respondent wykorzystał zawodową radę udzieloną przez osobę poznaną za pośrednictwem portalu, a jedna na pięć osób (21%) skorzystała z poleconej konferencji czy szkolenia[4].

Także sponsoring jest w tym wypadku bardzo znaczącym narzędziem. Portal taki daje możliwość umieszczania w swoim obrębie innych stron, w naszym przypadku o tematyce łowieckiej, przyrodniczej  lub zbliżonej tj. udostępniania miejsca na serwerze w tak zwanych "miastach portalowych" lub "miastach vortalowych".

Przedstawiciel organizacji łowieckiej lub zainteresowany klient mógłby umieścić swoją stronę na stworzonym portalu PZŁ, jednak jej domena zawarta w adresie portalu i strony będzie opatrzona sygnaturą promującą Polski Związek Łowiecki. Przykładem tego jest np.. portal Onet (www.onet.pl), którego właścicielem jest firma Optimus S.A.

 

Public relations (PR) portali i vortali to głównie działania mające na celu wspomaganie działań PR w tradycyjnych mediach. Odbiorcy mają możliwość korzystania z informacji o organizacji (łowieckiej), jej rozwoju i planach. Każda wzmianka o organizacji łowieckiej korzystającej z portalu jest samoistnym działanie PR.

Ciekawymi serwisami tematycznymi pod względem promocji są również tradycyjne media w Internecie. Prasa, Radio i telewizja posiadają w sieci serwisy, na których można przeczytać informacje bieżące, posłuchać audycji lub obejrzeć pracę studia. Strony informują o konkursach na antenie, zwycięzcach, rankingach, itp.

Podobne serwisy mogą być również wykorzystywane przez myśliwych.

Wszyscy wiemy jak trudno jest przebić się z programem o tematyce łowieckiej w telewizji lub na łączach radiowych. Za pomocą Internetu można ominąć te przeszkody i prezentować programy publicystyczne oraz filmy.

Trzeba jednak pamiętać, że wszystkie powyżej wymienione serwisy specjalistyczne korzystające z działań promocyjnych muszą być dopasowane do wymagań danego medium i grupy odbiorców.

Dla każdego, kto chociaż pobieżnie zetknął się z procesem przygotowywania dydaktycznych prezentacji internetowych, jest oczywiste, że jest to przedsięwzięcie bardzo pracochłonne.

Nie wystarczy spisać wydarzenia z życia koła i prezentować je na stronach internetowych, wyzwaniem jest (trudniejszym zadaniem jest) tworzenie materiałów promocyjnych a zwłaszcza edukacyjnych.

Kto prowadził zajęcia edukacyjne z dziećmi musiał być często zdziwiony gdy na pytanie jakie zwierzęta są im znane częściej pada odpowiedź, że słoń, żyrafa czy krokodyl niż zając, sarna lub jeleń. A już nagminnie pada odpowiedź, że jeleń to „pan” sarny lub jelonka.

 

Promocja łowiectwa poprzez edukację.

Faktem jest, że Internet oraz inne media są bardzo przydatnym narzędziem edukacyjnym - są nowoczesne, łatwo i ogólnie dostępne, pomagają zaoszczędzić czas i ułatwiają pracę, umożliwiają nam dostęp do ogromu rozmaitych informacji oraz nie tylko uczą, ale także rozwijają zainteresowania, poszerzają horyzonty i budują wyobraźnię

Internet jest czymś więcej niż tylko grupą komputerów połączonych ze sobą za pomocą linii telefonicznych. Najważniejszą jego cechą jest możliwość komunikowania się z dowolnym komputerem w obrębie sieci, pozwalająca pokonać fizyczną barierę odległości i umożliwiająca ludziom kontakt.

Do najważniejszych usług oferowanych w sieci Internet należą:

-   poczta elektroniczna

-   przesyłanie plików

-  World Wide Web

-   grupy dyskusyjne

-   wideokonferencje.

Internet jest nieocenioną pomocą szkolną, a jego możliwości multimedialne ułatwiają naukę i umożliwiają skoncentrowanie się na danej dziedzinie, oszczędzając - w wielu przypadkach czas swoim użytkownikom.

Sieć to również niewyczerpane źródło najświeższych informacji szczególnie przydatnych przy omawianiu zagadnień dotyczących aktualnych wydarzeń.

Mając swobodny dostęp do Internetu zaczynamy przyzwyczajać się do funkcji przeglądarki oraz do zasad działania wyszukiwarek internetowych. Internet jest także jedyną szansą dla osób, które z jakichś powodów nie mogą uczestniczyć w szkoleniach na przykład ze względu na zły stan zdrowia inne obowiązki zawodowe. Nauczanie na odległość (distance learning, distance teaching, distance education) stało się bardzo popularne na całym świecie w dobie szybko rozwijających się technik komputerowych i telekomunikacyjnych oraz Internetu. Wiele wysoko rozwiniętych państw dostrzegło, że zastosowanie tych nowoczesnych technik znacznie przyspiesza, udoskonala i zwiększa efektywność procesu nauczania i uczenia.

Dzięki ogromnemu rozwojowi metod i środków przetwarzania informacji realna stała się możliwość przekazywania treści dydaktycznych na duże odległości. Korzystając z różnorodnych sposobów wymiany informacji, od najprostszych (np. e-mail) aż po bardzo nowoczesne (np. wideokonferencje), wykładowca może prowadzić proces nauczania słuchaczy znajdujących się poza tradycyjną salą wykładową.

 Elementarnymi celami, stojącymi przed wykorzystaniem komputerów jako narzędzi edukacyjnych, są:

·  kształtowanie u ucznia umiejętności rozumowego poznania,

·  krytycznego myślenia przez analogię,

·  ujmowania wszystkiego w kategoriach interdyscyplinarnych,

·  stymulowanie do myślenia twórczego i współdziałania w grupie przy rozwiązywaniu określonych projektów

Na wyjątkowość dydaktyczną komputera rzutuje fakt, iż jest to jedyne istniejące narzędzie, którego możliwości mogą być pomnażane w sieci, stanowiącej tym samym "przedłużenie możliwości ludzkiego intelektu". To właśnie sieci komputerowe, umiejętnie wykorzystywane do celów edukacyjnych, stanowią środowisko świadomego uczenia się. „Student” (słuchacz) sprawnie poruszający się w takim środowisku będzie traktował je jako "okno" na świat, dostarczające wciąż nowych informacji. Sam będzie mógł dokonywać analizy uzyskanych informacji.

Internet to idealne narzędzie do wspierania edukacji ustawicznej. Komputer, zgodnie ze swoimi możliwościami, może nie tylko eksponować program do opanowania i wspierać go ilustracjami, ale także sprawdzać jego przyswojenie i zrozumienie, określać drogę uczenia się i przechowywać dla prowadzącego samokształcenie, potrzebne informacje. Jest to forma samokształcenia, która zapewne będzie się dynamicznie rozszerzać i wzbogacać.

Należy wyraźnie jednak zaznaczyć, że komputery i sieć Internet nie mają zastąpić dotychczasowych form uczenia się, lecz je wzbogacić i przyczynić się do wzrostu ich efektywności.


Internet jako źródło informacji.

Internet w nauczaniu stanowi przede wszystkim źródło szybko dostępnej informacji z bardzo wielu dziedzin, potrzebnych adeptom w nauce i łatwo przyswajalnych, ponieważ podanych w różnych formułach zwłaszcza w najlepiej przyswajalnej formule multimedialnej. Daje więc możliwości korzystania z różnych technologii informacyjnej w uczeniu się i rozwiązywaniu problemów.

 

Dydaktyczne strony WWW.

World Wide Web (ang. ogólnoświatowa sieć) (w skrócie określany jako WWW lub Web) – hipertekstowy, multimedialny, sieciowy (TCP/IP) system informacyjny oparty na publicznie dostępnych, otwartych standardach IETF i W3C. Pierwotnym i w chwili obecnej nadal podstawowym zadaniem WWW jest publikowanie informacji. WWW jest często błędnie utożsamiane z całym Internetem, w rzeczywistości stanowi tylko jedną z jego najpopularniejszych usług[5].

W sieci znajdują się miliony stron internetowych. Można znaleźć na nich każdą informację. Jeżeli znany jest adres witryny, która nas interesuje należy uruchomić przeglądarkę stron WWW czyli np. Internet Explorer lub Mozilla Firefox lub inne, wpisać adres i poczekać na załadowanie się strony.

Aby znaleźć stronę przez wyszukiwarkę należy połączyć się z którąś z nich i w odpowiednie pole wpisać słowo lub słowa kluczowe. Jeżeli szukane są bardziej konkretne informacje, to wpisuje się do wyszukiwarki kilka słów lub wyrażenie, które w tym wypadku należy wziąć w cudzysłów. Jeżeli takie wyszukiwanie nie wystarcza można skorzystać z opcji wyszukiwania zaawansowanego, które oferowane jest przez większość wyszukiwarek. Niestety korzystając nawet z najlepszych wyszukiwarek nie uniknie się: odnośników do nieistniejących stron, powtarzających się wyników czy łączy do stron nie związanych z tematem poszukiwań.

Technologia Internetu sama w sobie jest wartością. Każdej jednak wartości towarzyszą antywartości. To jakie skutki w życiu i rozwoju psychicznym człowieka technologia ta wywoła zależy przede wszystkim od korzystającego z niej użytkownika, od jego świadomości, od rozumnego korzystania z osiągnięć współczesnej techniki, od umiejętności wyboru i podejmowania właściwych decyzji, rozumienia i respektowania wartości, od wrażliwości etycznej.

Wymienione cechy Internetu sprawiają, że stał się on zjawiskiem kulturowym o wymiarach podmiotowych i społecznych. W związku z tym ważne stają się pytania o kwestie etyczne w sprawach takich, jak prywatność, bezpieczeństwo, poufność danych, prawa autorskie i prawo do własności intelektualnej.

Myśliwi, mentorzy łowiectwa powinni uczynić wszystko, aby technologiom informacyjnym nadać taki kształt i wymiary kulturowe, żeby wyrastająca w ich dobie młodzież czerpała z nich jedynie dobre wartości tj. takie, które służą wszystkim ludziom.

Budowanie strony WWW pociąga za sobą dużą odpowiedzialność. Stosunkowo łatwe jest dzisiaj zbudowanie strony KŁ na której są materiały pokazujące działalność koła (kronikarskie) o wiele trudniejsze jest wykonanie i prezentacja materiałów edukacyjnych. Następnym ważnym aspektem naszej działalności i pozycji w Internecie jest administrowanie tą stroną. Można powiedzieć, że administrowanie stroną to poważna robota dla odpowiedzialnych ludzi a moderowanie stroną to podstawa sukcesu. To również właściwy dobór materiałów, i estetyka prezentowanych zdjęć, opisów itp. Nie ma również nic gorszego jak przestarzałe wpisy lub linki do zakładek z denerwującym wpisem „strona w budowie”, to tak jak zapomniany i pusty paśnik w łowisku – „niby” jest a pożytku żadnego.

Chodzi też o to aby na stronę nie zaglądał tylko myśliwy, ale klikał też na nią każdy, kogo choć trochę interesują zagadnienia związane z florą, światem zwierząt, kulturą łowiecką i myślistwem.

pasnik1

Negatywne  zjawiska w internecie

Wiadomo, że zawsze są dwie strony medalu i Internet jako pomoc w edukacji i promocji oprócz wielu pozytywnych, praktycznych i użytecznych aspektów, niesie ze sobą wiele zagrożeń. Niestety, Internet to nie tylko praktycznie nieograniczone źródło informacji, idealny sposób komunikowania się oraz pracy. Oto niektóre z zagrożeń, które mogą nas spotkać na co dzień:

Korzystając z poczty elektronicznej możemy otrzymywać nieoczekiwane emaile reklamujące różnego typu produkty. Takie listy nazywamy spamem. Obecnie na każde konto pocztowe wysyłane są spamy w masowych liczbach. Często dołączane są do nich załączniki z wirusami. Po otrzymaniu takiego e-maila należy go usunąć. Nie powinno się otwierać załączników w nim zawartych oraz wchodzić na podane adresy. Aby skutecznie bronić się przed spamem należy zainstalować filtr antyspamowy, który rozróżnia spam od pozostałych wiadomości i usuwa go, bądź przenosi do odpowiedniego folderu.

Ostatnio na aukcjach internetowych pojawia się coraz więcej oszustw. Oszuści wystawiają towary, których w ogóle nie mają. Po zakupie kupujący wysyła pieniądze a towaru nie otrzymuje.

Aby uniknąć oszustw należy przede wszystkim sprawdzić komentarze danego użytkownika, a w szczególności czas ich wystawienia.

Kolejnym zagrożeniem w Internecie, które ostatnio stało się plagą, jest pornografia. Niestety możemy ją już tylko ograniczyć, nie da się jej całkowicie zlikwidować.

Internet pozwala w łatwy sposób znaleźć filmy oraz zdjęcia o tematyce erotycznej. Sporo miejsc, w których znajdujemy takie materiały dostępnych jest za opłatą, jednak istnieje też dużo innych serwisów gdzie można za darmo obejrzeć erotykę oraz pornografię. W dzisiejszych czasach nawet mało doświadczony użytkownik może bez problemu odnaleźć takie miejsca. Według najnowszych badań naukowców, ponad 30% wyszukiwanych treści poprzez wyszukiwarki (Google, MSN, Yahoo) to treści pornograficzne. Najpopularniejsze słowo wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkach to ,,sex”.

Pornografia, witryny nienawiści i przemocy, rozpowszechnianie plotek i niszczenie dobrego imienia pod pozorem przekazania informacji, to także elementy który powszechnie występują w Internecie.

Inna formą utrudniającą życie internautom to napastliwa reklama wszechobecna na portalach.

Poszczególni gracze na rynku reklamowym tworzyli i starali się upowszechnić własne nazwy dla niektórych form reklamy.

Poltergeist czy Charlie Behind to prekursorzy nakładek reklamowych. Pierwszy to obecny Interstitial a drugi Pop-Under czyli krewniak znienawidzonego przez internautów okienka Pop-Up stanowiących o reklamie internetowej do czasu zastosowania przez producentów przeglądarek www domyślnych blokad niechcianych „wyskakujących okienek”[6].

Niestety Internet to również miejsce gdzie prezentują swoje poglądy przeciwnicy łowiectwa i nie ma w tym nic dziwnego, gdyż każdy może głosić swoje poglądy uzasadniając je wg swojego wyobrażenia. Ta forma narracji była i jest obecna w naszym życiu ale daje się z nią polemizować, przekonywać i przedstawiać nasze racje.

Niestety gorzej jest gdy przeciwnicy głosząc swoje poglądy, często używają tendencyjnych (niesprawiedliwych czy stronniczych) składni zdaniowych, jednostronnych haseł, epitetów i niesprawdzonych informacji jako argumentów swoich poglądów, kryjąc się za zasłoną anonimowości Internetu pod nic nie znaczącym Nickiem [7], lub tzw. adresem publicznym IP [8].

Przykładem takiej działalności niech będzie kilka cytatów zaczerpniętych z internetu w sporze czytelników dotyczącym drastycznych metod polowania:

Osoba pisząca pod nickiem HeRoInkaa  nie potrafi zrozumieć tego hobby, ponieważ dla niej " Zabijanie zwierząt dla przyjemności to czysty sadyzm. Także De Marc uważa, że "całe to myślistwo wypełnione jest dodawaniem spokojnej ideologii i splendoru do pokrycia krystalicznie czystej żądzy zabijania".

Miłośnicy strzelania do bezbronnych zwierząt traktowani są przez Internautów wręcz jako przestępcy. "Jeżeli jest to sport, jak pisze xyz, to chyba tylko dla urodzonych psychopatów i morderców!!!". Stąd też Stg proponuje zamianę miejsc i życzy "aby kiedyś zwierz zapolował na nich".

Pod wątpliwość dodatkowo zostaje poddany sam cel łowieckich wypraw. Ratownik zarzuca myśliwym, że "przytępione umysły nie widzą nic poza żarciem i chlaniem wódy". Na te zarzuty B.M odpowiada, że "wśród myśliwych znajdzie się paru oszołomów, ale są też tacy, którym nie jest obojętny los zwierząt".

Dobrego imienia myśliwych broni także L, który wyjaśnia wszystkim przeciwnikom, czym jeszcze się zajmują. "Poza zabijaniem zwierząt, myśliwi dokarmiają zimą zwierzęta, sadzą lasy, odławiają zwierzęta chore np. na wściekliznę. Myślistwo jest częścią selekcji".

Ale stworzony przez kiki wizerunek myśliwego, który "na polowaniu do zwierzyny podchodzi z szacunkiem" w zastraszająco szybkim tempie obala kirsz dając gwarancję, że nie zrezygnuje z polowań. "Mam to we krwi i lubię jeść dziczyznę. Zwierzyna jest dla nas ludzi, a nie odwrotnie" - uważa Internauta. Jednak najbardziej wstrząsającą wypowiedź zamieszcza Bartek. "Jest to świetna rozrywka dla prawdziwych mężczyzn i NIC nie zastąpi widoku konającego zwierzęcia proszącego o śmierć.

Cenny głos w dyskusji zabiera Przyrodnik, który przyznaje się do pracy na rzecz ochrony środowiska. Krótko wyjaśnia swoje obserwacje na temat szkód, jakie jest w stanie wyrządzić zwierzyna: "chroniąc zwierzęta trzeba pamiętać o ochronie ludzi".

Wypowiedzi te pokazują, że w społeczeństwie takie głosy występują i naszym zadaniem nie jest walka z przeciwnikami myśliwych, ale rozumna edukacja i promocja łowiectwa.

Musimy podjąć takie działania promocyjne i edukacyjne, które poprawią w społeczeństwie wiedzę o myślistwie i tym samym będą zmieniać niekorzystne w masowym pojmowaniu oblicze myśliwych. Skutki tych działań powinny prowadzić do wytrącenia fałszywych argumentów i bezpodstawnych sformułowań osobom i grupom prowadzącym regularną nagonkę i krytykę wszystkiego co związane z łowiectwem.

 

PZŁ w internecie!

…„doskonale zdajemy sobie sprawę jak istotnym dla postrzegania naszego Związku i jego roli we współczesnym środowisku przyrodniczym jest odpowiedni wizerunek jego członków” …napisano w informatorze zawiadamiającym o organizacji konferencji kultury łowieckiej Polski południowej[9].

Jest to obecnie jeden z ważniejszych aspektów naszej działalności, jest to problem nad którym musimy się pochylić aby nie zmarnować wieloletniego dorobku naszych poprzedników.

Musimy przeobrazić nasze myślenie i sposoby działania aby dać opór niekorzystnym głosom jakie pojawiają się na temat łowiectwa w mediach i Internecie.

Jako grupa o określonych zainteresowaniach nie możemy odcinać się i izolować od reszty społeczeństwa, takie działanie doprowadza nasze środowisko do zamykania się we własnych kręgach a nasza kultura łowiecka, która powinna być naszym atutem, naszą siłą staje się naszym hamulcem i osłabia naszą pozycję w dialogu ze społeczeństwem.  

W Polskim Związku Łowieckim jak w każdej instytucji zawsze znajdzie się kilku lub kilkunastu entuzjastów, którzy są skłonni poświęcić swój czas by stworzyć odpowiednią bazę w postaci zestawu materiałów internetowych o których była mowa wcześniej (elektroniczny podręcznik, interaktywne zbiory zadań, programy dla samotestowania, materiały prezentacyjne oraz animacje, itd.). 

Najwyższy czas aby opracować program promocji kultury łowieckiej i wdrożyć go jak najszybciej w życie.

Pewne treści dotyczące wykorzystania Internetu do promocji łowiectwa zostały przeze mnie zgłoszone do Komisji Uchwał na ostatnim XXII Krajowym zjeździe PZŁ z zaznaczeniem wniosków:

1.  Stworzyć możliwości organizacyjne do rozbudowy systemu informatycznego PZŁ o system (podsystem) edukacyjno-promocyjny.

2.  Opracowywanie i wdrażanie materiałów multimedialnych do wspomagania procesu szkolenia kandydatów, promocji łowiectwa i edukacji młodzieży.

 Należy mieć świadomość, że zamawianie i wykonanie określonych materiałów dydaktycznych, poglądowych wypełniających najbardziej pilne luki w ofercie internetowej jest drogą kosztowną, czasochłonną ale gwarantującą wysoki poziom i jakość udostępnianych materiałów. Zadaniu takiemu mogłyby podołać ośrodki akademickie w których sferze zainteresowań znajdują się problemy łowiectwa lub ośrodki informatyczne o odpowiedniej bazie i przygotowaniu. Można również wykorzystać istniejące już ośrodki, instytucje, które zajmują się prezentacją łowiectwa w internecie.

W sytuacji kiedy Polski Związek Łowiecki przystępuje do budowy podsystemu (systemu) informatycznego „Systemu KŁ” niezbędnym jest umożliwienie zbudowania podsystemu dydaktyczno promocyjnego udostępnianego poprzez serwis WWW, ze wszystkimi jego uwarunkowaniami technicznymi, który można nazwać np. „System Promocja Łowiectwa” lub ”System Kultura”, który będzie skierowany do wszystkich szczebli organizacyjnych PZŁ a zwłaszcza do wszystkich myśliwych i społeczeństwa.

Podsystem powinien się składać z następujących części: 

1.      Moduł edukacyjny;

2.      Moduł promocyjny (kulturotwórczy, kronikarski);

 

system _PŁ

 

Obszary wirtualne na serwerach PZŁ powinny być udostępnione tak aby można było prezentować na nich dorobek kulturotwórczy, edukacyjny i codzienny trud kół łowieckich, okręgowych rad łowieckich, zarządów okręgowych i władz naczelnych PZŁ. Strony takie mogą stawać się swoistą elektroniczną kroniką prezentującą historię, dorobek i życie poszczególnych (wymienionych) organów Polskiego Związku Łowieckiego i to one będą decydować jaki kształt, charakter i zakres będą miały wykonane przez nich materiały.

W tym też celu należy przewidzieć:

·  Organizacja systemu promocji łowiectwa.

·  Wydzielenie na serwerze PZŁ obszarów dla Zarządów Okręgowych PZŁ i Kół Łowieckich do prezentacji działalności i swoich osiągnięć. Przeznaczyć obszar na serwerze dla domen kół łowieckich oraz na konta emailowe.

·   Nawiązania współpracy z ośrodkami akademickimi w celu tworzenia materiałów dydaktycznych i promujących łowiectwo odpowiednio skorelowanych z zapotrzebowaniami.

·   Uporządkowanie spraw związanych z prawami autorskimi do materiałów umieszczanych w Internecie i sposobami gratyfikacji dla autorów (wynagrodzenia, organizacja konkursów z nagrodami, prace przejściowe czy nawet dyplomowe na uczelniach, itp...).

·  Wybranie i zakupienie odpowiednich programów komputerowych niezbędnych do wykonywania i administrowania materiałami przeznaczonymi do prezentacji materiałów edukacyjnych i dorobku kulturalnego myśliwych i ich otoczenia w Internecie.

Widać, że kluczowe znaczenie w tym przypadku będą miały osoby, które podejmą trud organizowania i administrowania zasobami wirtualnymi w tzw. „terenie” i takich w gronie myśliwych trzeba będzie znaleźć albo w najgorszym wypadku zlecać wykonanie takich zadań oraz utworzenie ośrodka koordynującego moduł dydaktyczny.

Utworzenie takiego ośrodka (ośrodków) wymaga dobrania odpowiednich specjalistów z zakresu informatyki, łowiectwa a w szczególności dydaktyków z zakresu zastosowania informatyki (Internetu) w nauczaniu i propagowaniu łowiectwa.

Z punktu widzenia obowiązków statutowych i możliwości organizacyjnych widać wyraźnie, że potrzebna a nawet niezbędna jest tutaj inicjatywa wybranego (wybranych) organu NRŁ lub Zarządu Głównego PZŁ który mógłby przyjąć rolę koordynatora.

Internet jest doskonałym narzędziem nie jest on jednak środkiem wystarczającym. Pozwala on zapoznać się szybko z wieloma elementami i bardzo szeroką problematyką przedmiotu. Pozwala na rozwinięcie zainteresowań i poznać oraz poszerzyć w zasadniczy sposób wiedzę. Istotny wniosek jest jednak następujący: zarówno z punktu widzenia preferencji osób zainteresowanych, jak i z punktu widzenia obserwacji praktycznych, najlepsze wyniki otrzymuje się w modelu mieszanym, w którym Internet służy do zbierania i przyswajania wiadomości, natomiast mądry opiekun, myśliwy – nauczyciel, pomaga w zrozumieniu sensu tych wiadomości, zaś doświadczony myśliwy praktyk w łowisku pokazuje, jak robić z nich praktyczny użytek.

 

Jaka przyszłość czeka Internet w PZŁ?

Podsumowując należy stwierdzić, że Internet jest fenomenem współczesnej cywilizacji. Jest on natychmiastowy, bezpośredni, ma światowy zasięg, jest zdecentralizowany, interaktywny, nieskończenie rozszerzalny co do treści i dźwięku. Łatwo dostosowujący się i adaptujący w znacznym stopniu. Jest egalitarny, to znaczy - każdy mający odpowiedni sprzęt i umiarkowane umiejętności techniczne może być aktywnie obecny w cyberprzestrzeni, ogłaszać swoje przesłanie światu i domagać się uwagi. Pozwala jednostkom bawić się anonimowością, odgrywać różne role i fantazjować, a także wchodzić we wspólnotę z innymi i dzielić się swoimi doświadczeniami. Według gustów użytkowników, pozwala zarówno na aktywny udział, jak i bierne bycie "wchłanianym". Może być wykorzystywany dla przełamania izolacji jednostek i grup ale także do jej pogłębienia. Dzisiejszy Internet to zjawisko społeczne na skalę globalną. Miejsce, gdzie ścierają się wszystkie kultury i gdzie ludzie z całego świata komunikują się w celu wymiany poglądów, wspólnej pracy, nauki i rozrywki. Internet łącząc zalety wszystkich znanych nam mediów zaoferował dodatkowo coś więcej - coś co zadecydowało o jego genialności - możliwość osobistego udziału każdego człowieka "w życiu Sieci".

W tym nowym zglobalizowanym świecie nie może zabraknąć naszego myśliwskiego środowiska. Mając takie narzędzia jak: ogromny dorobek w ochronie przyrody, ekologii, ratowaniu ginących gatunków, doskonaleniu gospodarki populacją gatunków łownych, musimy nauczyć się wykorzystywać je do budowania tożsamości i akceptacji społecznej z zachowaniem naszej kultury i dorobku. 

Internet potrafi już dziś zastąpić wszystkie tradycyjne media, z telewizją włącznie. Ma zastosowanie w rozrywce, biznesie, sztuce... trudno znaleźć dziedzinę życia, w której nie miałby dziś udziału. Nie należy się zatem dziwić, że i łowiectwo (środowisko myśliwych) musi znaleźć sobie znaczące miejsce w tej nowoczesnej formie promocji, edukacji i sposobie komunikowania się ludzi.

Eksperci przewidują, że przyszłością internetu jest interaktywność. Społeczności web 2.0[10], rosnący e-biznes, wirtualna administracja, cybernetyczna polityka, łącznie z wyborami przeprowadzanymi w sieci staje się dzisiaj normą.

Funkcjonuje distance education czyli edukacja na odległość to może i funkcjonować „hunting distance education” czyli edukacja myśliwska na odległość.

Chodzi o to by nasz Związek nie tylko istniał dla nas samych oraz w kniei i na polach, chodzi o to żeby istniał też dla wszystkich w sieci, w globalnej wiosce współczesnego świata.

Internet bez wątpienia niejednokrotnie zaskoczy nas swoimi możliwościami i polami zastosowań.

                                                                       Darz Bór!

                                                                                 

autor_mysliwskieAutor - dr inż. Jan Rokosz:

Jest członkiem Polskiego Związku Łowieckiego w Wojskowym Kole Łowieckim „Odyniec” w Jeleniej Górze od 1982r. Przez 21 lat do 2005r. sprawował różne funkcje we władzach Zarządu WKŁ - od 2016 r. pełni funkcję Prezesa WKŁ "Odyniec". Działał w Komisji Promocji Łowiectwa i Kontaktu z Mediami ORŁ w JG, wcześniej sprawował funkcję z-cy Rzecznika Dyscyplinarnego ORŁ. Jest autorem książki "Jeleniogórska Sakwa Myśliwska" oraz monografii i okolicznościowych opracowań książkowych (broszur), kilkudziesięciu artykułów prasowych, budowniczym i administratorem stron www.

 

Materiały - II Międzynarodowy Kongres Kultury Łowieckiej - Niepołomice 2011r.

PZŁ w Jeleniej Górze – 25.03.2011r.


[1] Na podstawie - Artykuł - mgr inż. arch. Jacek Strzembkowski

[2] Portal internetowy - zazwyczaj portal zawiera informacje będące przedmiotem zainteresowania szerokiego grona odbiorców. Jako przykładową treść portalu można podać: dział aktualnych wiadomości, prognoza pogody, katalog stron WWW, czat, forum dyskusyjne oraz mechanizmy wyszukiwania informacji w nim samym lub w zewnętrznych zasobach Internetu (wyszukiwarki internetowe). Ponadto portale mogą oferować darmowe usługi np. poczty elektronicznej, hostingu. Wortal, portal wertykalny (ang. vertical portal) – portal wyspecjalizowany, publikujący informacje z jednej dziedziny, tematycznie do siebie zbliżone, np. dotyczące muzyki, filmu, programów komputerowych, motoryzacji - Wikipedia.

[3] Blog (ang. web log - dziennik sieciowy) — rodzaj strony internetowej zawierającej określoną liczbę odrębnych, samodzielnych, uporządkowanych chronologicznie wpisów, których twórcą jest właściciel bloga. - Wikipedia

[4] Badanie zrealizowała w październiku 2008 firma Gemius. Analiza objęła 1213 internautów, w wieku 24-45 z wykształceniem wyższym i średnim, z czego 1102 osoby zadeklarowały posiadanie profilu w co najmniej jednym biznesowym serwisie społecznościowym - Internet.

[5] Wikipedia

[6] Wyskakujące okno (ang. pop-up) to jedna z funkcji stron WWW powodująca automatycznie uruchamiane nowego okienka (karty) z określoną treścią w przeglądarce internetowej. W owym okienku (karcie) może znaleźć się dodatkowe menu nawigacyjne, krótki tekst pomocy, wyjaśnienie terminu, powiększony obrazek, najczęściej jednak technika ta jest wykorzystywana do reklamy internetowej – Wikipedia.

[7] Nick (z ang. nickname – przezwisko, pseudonim) – po polsku ksywa,

[8] liczba nadawana interfejsowi sieciowemu…. Adres IP nie jest "numerem rejestracyjnym" komputera – nie identyfikuje jednoznacznie fizycznego urządzenia – Wikipedia.

[9] V Konferencja Kultury Łowieckiej Polski Południowej - Wisła 25-27.06.2009r.

[10] Potoczne określenie serwisów internetowych, powstałych po 2001, w których działaniu podstawową rolę odgrywa treść generowana przez użytkowników danego serwisu – Wikipedia.